Male aktiviteter


Da mine barn var små, drev de med et konstant kreativt prosjekt. Det ble veldig mye rydding av perler, maling, pensler og pappesker. Da min mann var ute på en lengre reise til USA, bestemte jeg meg for å gjøre om vår spisestue til et aktivitetsrom, Dette rommet valgte mine gutter å kalle: "The making room". Det ble kjøpt inn åpne hyller fra IKEA. Vi hadde alt av maling, fjær, perler, lim, ark av forskjellig struktur m.m. Vi var var utstyrt som en liten barnehage. Mine barn hadde stor glede av dette og det var her de også gjorde alle sine lekser. Rommet ble først ryddet bort da min eldste var i 12 årsalderen. Da hadde  lekser og lange skoledager tatt over for deres konstante skapertrang.

Jeg synes det er lettere å kommunisere med barn når vi lager noe sammen og helst når en ikke følger en mal. Det er ikke noe som er riktig eller galt når en skaper et uttrykk. Noen barn liker ikke å prate, de er så konsentrerte om det de skal gjøre, mens andre prater i vei. Siden det er mange barn som ikke bruker norsk som sitt førstespråk er dette en fin mulighet for å lære nye ord eller uttrykk.

De to bildene ovenfor ble laget i små grupper rett før barnehagen stengte, i forbindelse med prosjektet eventyr. Den lille larven aldri mett ble satt sammen av papptallerkener. Barn fra 2 til 6 år var med på dette og de har gjort alt selv.

Da barna laget tigere, ble det tegnet en skisse først. Deretter malte barna på store ark. De fleste valgte å følge skissen, mens andre lagde helt nye uttrykk. Det er lett å se at vi har malt en tiger på grunn av den oransje fargen og stripene, men alle utgavene er veldig forskjellige fordi de har jobbet individuelt og har ulik oppfatning av hvordan en tiger skal se ut. Et nytt eksempel på at fantasi og kreativitet blir mye mer interessant når en ikke må følge en bestemt mal eller oppsett.





Kommentarer